


Vyplňte e-mail a dostávejte pravidelně tipy na hraní a exkluzivní nabídky.
- Úvod
- Já se nudím - tipy na hry s dětmi
- Hry s papírem a tužkou
- KE DNU (matematická hra)
KE DNU (matematická hra)
Počet hráčů | 2 - 5 |
Věk hráčů | 8+ |
Doba hraní | 15 minut |
Čeká nás trochu přemýšlení, počítání a hledání kombinací. Cíl je jasný, potopit flotily soupeřů a vyhrát námořní bitvu. Variant si můžete vymyslet celou řadu, pár jsem jich přidal na konec článku, ale budeme se věnovat naší nejoblíbenější a asi nejkomplexnější.
Co se ve hře naučíte
Budete hledat kombinace čísel a jejich součty. Zároveň budete porovnávat čísla, jednotlivé možnosti a hledat pro vás nejvhodnější řešení.
Příprava hry
Každý hráč si na papír napíše 10 čtyřmístných čísel. Povolíme uzdu představivosti a tak každé číslo představuje jednu loď. Při psaní čísel si můžete papír zakrýt, ale v okamžiku, kdy začne hra, své lodě odkryjte, aby je dobře viděli ostatní admirálové (hráči).
Průběh hry
Hráči se střídají v tazích. Ve svém tahu vystřelí směrem k lodím jednu salvu (zadání). Všechny lodě, které podmínku splní, jsou zasaženy a jdou ke dnu. Neopatrní nebo příliš strategičtí admirálové tak můžou potopit i vlastní lodě.
Nesmí chybět krátký videonávod. :-)
Seznam povolených zbraní najdete níže, můžete si samozřejmě podmínky přidat, ale tyto se nám zatím při hraní osvědčily.
Podmínky / zadání
- Alespoň 2 stejné číslice (2, 3 nebo 4 stejné číslice v jednom čísle)
- Součet celé kartičky je menší než 10 (součet všech 4 čísel)
- Součet celé kartičky je větší než 28 (součet všech 4 čísel)
- Číslice jsou seřazené vzestupně nebo sestupně (třeba 2 5 8 9)
- Všechny číslice jsou sudé nebo liché
- Vybraná pozice obsahuje nějakou číslici
- Dvě vybrané pozice mají nějaký součet (interval 2 čísel)
- Součet celé kartičky dává vybraný součet (interval 4 čísel)
Hráč, který je na tahu si vybere jednu z podmínek výše a řekne např.: „Potápím všechny lodě, které mají na třetím místě číslici 8“. Znamená to, že všechny lodě, které mají na třetím místě číslici osm, jdou ke dnu.
Nebo si můžete vybrat součet jakýchkoliv pozic a určit dvoumístný interval. Kouknete se soupeřům na lodě a hledáte nejčastější shodu, abyste jim způsobili co nejvyšší ztráty. Třeba můžete potopit všechny lodě, jejichž součet 1. a 3. číslice je 4 - 5. Třeba u čísla 1347 je součet 1. a 3. číslice 5.
Extra potopení
Pokud si někdo zapomene potopit loď a někdo si toho po konci tahu všimne, tak si provinilec kromě dotčené lodi potopí ještě jednu extra loď dle vlastního výběru.
Tip: Při hře si klidně můžete položit všechny papíry vedle sebe, ať na ně všichni dobře vidíte.
Konec hry
Hra končí, když na hladině zůstaly lodě jen jedné flotily. Jinými slovy, kdo má potopené všechny lodě, končí. A poslední, kdo zůstane ve hře, vyhrává.
Další varianty
Šéfík
Jeden člověk se může obětovat a připravit hru ostatním. Tím se samozřejmě citelně zvedne podíl náhody, ale hru pak zase zvládnou menší hráči, resp. jsou starším hráčům vyrovnaným soupeřem.
Šéfík teda napíše každému hráči 10 čísel a zároveň pak dává podmínky. Hráči mají svá čísla zakrytá. Aby někomu nenadržoval, může šéfík použít nějaký z generátorů náhodných čísel, třeba https://www.generator-cisel.cz/
V mlze
Stejný mechanismus jako v hlavní hře, ale hráči mají celou dobu zakryté papíry. Ve hře končí, kdo má 2 a méně lodí.
Kromě tipů na hraní a zábavu s dětmi vydávám i dětské společenské hry. Všechny jsou v malých krabičkách a tak je můžete mít všude s sebou. Díky nim se nebudete nikdy nudit, navíc si můžete procvičit počítání, logiku, postřeh, paměť...