


Vyplňte e-mail a dostávejte pravidelně tipy na hraní a exkluzivní nabídky.
- Úvod
- Já se nudím - tipy na hry s dětmi
- Papír a tužka
- Logik (plastic free)
Logik (plastic free)
Pamatujete hru Logik? A víte, že když nemáte po ruce plastovou hru, bude vám stačit papír a tužka? Vychytávka pro 2 hráče u které si můžete upravit obtížnost podle bystrosti každého jednotlivce. :-)
Obrovskou výhodou je, že si nemusíte kupovat žádný umělohmotný krámy a můžete snadno zvyšovat nebo snižovat stupně obtížnosti.
Začneme pravidly
Kdo víte, jak se Logik hraje, jste hned doma. Místo barevných kloboučků dáte čísla, místo černých kolíčků křížek a místo bílých čárku. Hotovo.
A teď podrobný návod pro vás, kdo jste o Logiku nikdy neslyšeli.
Pro lepší názornost hraje Petr a Adélka (hádá). Petr si pro sebe na útržek papíru napíše 4 různé číslice (0 – 9), ale Adélce je neukáže. Adélka se snaží kombinaci vyluštit (správné číslice i jejich pozice).
Adélka v prvním tahu na svůj papír napíše libovolné 4 číslice. Petr je hned vyhodnotí. Za každou uhádnutou číslici, která je na správné pozici, ohlásí křížek. Za každou číslici, kterou Adélka uhádla, ale není na správné pozici, ohlásí čárku. Adélka si křížky a čárky napíše vedle první kombinace na stejný řádek.
Důležité: Petr neprozradí, ke kterým číslicím se hodnocení vztahuje. Adélka tedy neví, které číslice a pozice jsou ty správné, to musí zjistit v dalších tazích. Vypadá to složitě a taky je :-D
Jdeme rovnou na příklad
Petr si napsal číslo 4 2 6 8. To je číslo, které musí Adélka odhalit.
Adélka v prvním tahu napsala 4 3 9 1. Petr hlásí jeden křížek, protože správně je čtyřka a dokonce je na správném místě. Adélka si tedy vedle napíše X (křížek).
Ve druhém tahu Adélka napíše 8 3 2 7, Petr hlásí dvě čárky, protože se shodují dvě číslice 2 a 8, ale nejsou na správných pozicích. Adélka si napíše vedle čísla na druhý řádek II (dvě čárky).
Venkovní hry | ![]() |
Kolo končí, když Adélka odhalí celé číslo. V ten moment si s Petrem prohodí role, zahrají druhé kolo a pak porovnají výsledky. Kdo vyluštil číslo na méně tahů, vyhrává. Může se stát, že jeden z hráčů zkoní nápovědu (špatně ohlásí křížek nebo čárku). V tom případě se soupeři počítá jako konečný řádek ten, ve kterém napovídající hráč udělal chybu.
Různé obtížnosti
Základ jsou 4 číslice (od 0 do 9). S menšími dětmi můžete snižovat škálu, hrajte třeba 4 číslice od 1 do 6, s ještě menšími dětmi klidně snižte počet číslic. A naopak, se staršími a s dospěláky hrajte na více číslic, nebo přidejte pravidlo, že se číslice můžou opakovat.
Fun fact
Originál českého Logika je hra Mastermind (1971, Izrael). Ta pravděpodobně vychází ze všeobecně rozšířené hry Býci a krávy, na kterou vám stačí tužka a papír.
Fun v tom teda moc není, ale třeba si aspoň užijete hru :-)
Rychlé hry do kapsy | ![]() |