


Vyplňte e-mail a dostávejte pravidelně tipy na hraní a exkluzivní nabídky.
- Úvod
- Já se nudím - tipy na hry s dětmi
- Venkovní hry
- ŠIFRY (cesta k pokladu a další)
ŠIFRY (cesta k pokladu a další)
Šifry jsou tajemné i zábavné. Slouží nám k uchování tajemství a zabezpečení zpráv, aby nikdo jiný nerozuměl zprávě, kterou někomu posíláme. A pak stačí, když má adresát správný klíč a zprávu hravě rozluští. Šifry můžou být velmi užitečné a hlavně zábavné pro děti.
Proč s dětmi používat šifry?
Šifry se hodí při hrách a zábavných aktivitách. Můžete třeba zakódovat cestu k pokladu nebo si hrát na detektivy. Při hledání správného způsobu jak zakódovat nebo rozluštit šifry, rozvíjíte logické myšlení a kreativitu. Začneme jednoduchými šiframi a přejdeme k těm složitějším.
KONSTANTA
Takto asi šifroval každý z nás, když jsme ještě byli malí. Za každé písmeno jsme dávali stále stejné písmeno, třeba N nebo A.
JDEME DO MĚSTA zašifrujeme jako JNDNENMNE DNO MNĚNSNTNA
JDEME DO MĚSTA zašifrujeme stejně JADAEAMAE DAO MAĚASATAA
A když příjemce zprávy ví, že šifrování písmenem znamená, že vzkaz neplatí, tak se posunete ještě do jiné úrovně. Jednoduše prolomitelná šifra je vlastně past. :-)
PÍŠEME POZADU
Další šifra, která nás napadne je psaní pozadu. Asi nemá smysl moc rozvádět. :-)
POKLAD JE NA STARÉM DUBU zašifrujeme jako DALKOP EJ AN MÉRATS UBUD
ČÍSELNÁ ŠIFRA
Syn mi říká, že předchozí šifry jsou pro "kidy". Tak jsem zakódoval text číselnou šifrou. Složitější varianta funguje tak, že ke každému číslu náleží 3 písmena, viz tabulka ŠIFRA - ČÍSLA. Tabulku dáte dětem k dispozici, jejich úkolem je správně zkombinovat získaná písmena.
Tak třeba 61797 je želva. Ale cesta k cíli je trochu složitější. Hráč má totiž pro každé číslo na výběr ze 3 písmenek. V tomto případě
H Q Ž / E CH T / A L U / G R V / A L U
Jednodušší varianta číselné šifry se přímo nabízí. Každé písmeno má své číslo. A = 1, B = 2 atd. Z toho vychází i další typy šifer.
V OSM NA RUZKU = 23 - 16 20 14 - 15 1 - 19 22 27 12 22
I to se dá udělat krapet složitější a sice posunout čísla třeba o 3 pozice. A = 4, B = 5 atd. A to nás přívádí k Césarově šifře.
CÉSAROVA ŠIFRA
Je vlastně velmi jednoduchá pro toho, kdo ji zná. Každé písmeno se posune o určitý počet míst v abecedě. Například posunem o 3 místa se písmeno A mění na D. Pro dešifrování je třeba provést opačný posun. Na konci abecedy je Z (když jedeme bez háčků) písmeno C. Cézarovu šifru můžete vytunit na neprolomitelnou Vernamovu šifru (na konci článku).
Příklad
DNES ANO bude zašifrované vypadat GQHV DQR. :-)
ŠIFRY SE SYMBOLY (a cesta k pokladu)
Každému písmenku přiřadíte vlastní symbol. Ze symbolů pak můžete psát důležité zprávy. Dětem můžete správné kombinace dát ihned nebo si je, jako v této hře, musí nejprve najít.
Seskládal jsem šifrovací tabulku s názvem ŠIFRY - POKLAD, vytiskl a rozstříhal na jednotlivá písmena. Ta jsem potom poschovával po zahradě.
Na zvláštní papír jsem pak pomocí znaků napsal tajný vzkaz s cestou k pokladu. Poklad jsem ukryl do jiné části zahrady, než písmenka, aby ho děti nenašly dřív, než vzkaz rozšifrují.
Šifrovací tabulku si můžete i vymyslet, nakreslit nebo obkreslit, tiskárnu pak nebudete potřebovat. A nebo zapojte děti, rozdělte je na 2 skupiny a máte to taky vyřešené. :-)
Ve staženém souboru najdete více šifrovacích tabulek s prohozenými písmeny a znaky, ať to můžete v dalších hrách obměnit. Tak vzhůru k pokladu :-)
Tip: Jestli vás baví šifry, mrkněte taky na článek o venkovním luštění.
SLOVA
Ke správným symbolům můžete nechat děti dojít i jinak. Jednotlivé znaky dekódují pomocí symbolů z ostatních slov, mrkněte na obrázky níže.
Pomocí obrázků si děti najdou písmena. Každý znak znamená jedno písmenko. Např. znak přesýpacích hodin vedle slona je písmenko S, obdélník písmenko O, pětiúhelník u tygra T atd. Celé zadání si můžete stáhnout v tabuly ŠIFRY - SLOVA.
Písmena pak dosadí místo znaků na další stránce a získají ukrytá slova.
ZEDNÁŘSKÁ ŠIFRA
Údajně se takto kdysi dorozumívali zednáři, ale její historie sahá až do starého Egypta. Každé písmenko má svůj vlastní chlívek nebo chlívek s tečkou. A tím se jednoduše zakóduje a odšifruje celá zpráva. Existuje samozřejmě více variant a stačí písmenka prohodit a jste vedle, jak ta jedle.
Které slovo je zakódované níže?
A TEĎ TO NEJLEPŠÍ
Ať už budete zkoušet jakoukoliv šifru, využijte toho, že děti předchozí úkoly bavily k tomu, aby si pro vás připravily vlastní šifry. Připravte jim jen materiál (papír, tužky) nebo nakrelsete tabulky a děti už si samy poradí. :-)
NEPROLOMITELNÁ ŠIFRA
aneb Vernamova šifra je vlastně pohyblivá Césarova šifra. Postup je jednoduchý, každé písmeno zprávy zakódujeme zvlášť tím, že ho posuneme o různý počet míst v abecedě. Třeba první písmeno o 5 pozic, druhé o 1, třetí o 12 apod. Příjemci ale musíme doručit 2 zprávy, jednu s textem a druhou s klíčem, což je vlastně stejný počet znaků. Počet pozic, o které se nám písmeno posune, nám zpravidla určuje jiné písmeno, které reprezentuje dané číslo. Tak rychle na příklad, ať se to srovná v hlavě.
Text zprávy: SRAZ
Text klíče: ADKR
Zakódovaná zpráva: TVLR
Každé písmeno zprávy i textu má pro jednoduchost svoje číslo. A = 1, B = 2, C = 3, Z = 27 apod.
S + A = T (20 + 1 = 21), R + D = V (19 + 4 = 23), A + K = L (1 + 12 = 13), Z + R = (27 + 19 = 46 - 27 = 19)
Můžete se předem domluvit, že text klíče bude třeba kus textu, který oba znáte zpaměti nebo stránka s textem z určité knížky apod. To by se sice teoreticky prolomit dalo, ale kdo by si dával tu práci. :-)
Zcela neprolomitelné je, pokud text klíče vygenerujete generátorem náhodných čísel nebo písmen a použijete jej jen jednou.
Tak si užijte společné chvilky a když tak se podělte o zážitky :-)